Milloin kannattaa käyttää kiirepalvelua eikä odottaa huomiseen?

01.12.2025
Moni pohtii, milloin putkiongelma on niin vakava, että putkimies kannattaa tilata kiireellisenä, eikä siirtää seuraavaan päivään. Tässä muutama selkeä esimerkki, joiden avulla päätöstä on helpompi tehdä.

Milloin kyse on hädästä?

Kiirepalvelu on yleensä järkevää, kun:

  • Vedet tulvivat lattialle tai katosta tippuu vettä ja vuotoa ei saada itse katki sulkuventtiilistä.
  • Viemäri on täysin tukossa koko asunnosta (esim. wc ei vedä lainkaan, eikä vettä voi laskea), jolloin asuminen muuttuu nopeasti hankalaksi tai mahdottomaksi.
  • Vuoto uhkaa vahingoittaa rakenteita, sähköjä tai alakerran asuntoa, eli vahinko kasvaa jokaisella tunnilla.

Tällaisissa tilanteissa nopea reagointi voi säästää suurilta vesi- ja kosteusvahingoilta sekä kalliilta korjauksilta. Kun apu tulee heti, usein myös vakuutusyhtiön kanssa asiointi on suoraviivaisempaa, koska vahingon rajoittamiseen on selvästi pyritty.

Milloin voi odottaa aamuun?

Tavallinen huoltotyö riittää usein, kun:

  • Vuoto on tippavuoto, joka saadaan tilapäisesti hallintaan esimerkiksi astialla ja pyyhkeillä, eikä vettä pääse rakenteisiin.
  • Yksittäinen hana, suihku tai wc toimii heikosti, mutta käytössä on toinen toimiva vaihtoehto samaan tilaan tai asuntoon.
  • Ongelma on ollut olemassa jo pidempään (esim. patteri ei lämpene kunnolla), eikä tilanne ole yhtäkkiä pahentunut.

Tällaisissa tapauksissa voit sulkea tarvittaessa laitteen, välttää sen käyttöä ja varata huoltoajan normaalina työaikana. Näin säästät kiirepalvelun lisäkustannuksissa, mutta saat silti ammattilaisen paikalle kohtuullisessa ajassa.​

Miten hinnoittelu toimii?

Kiirepalvelussa ensimmäinen tunti on tavallista kalliimpi, koska laskutuksessa on tällöin mukana kiirepalvelulisä ja sen jälkeen työ veloitetaan arki- ja pyhäpäivien prosenttien mukaan, minkä lisäksi tulee huoltoauton maksu. Siksi on hyvä pysähtyä miettimään, aiheuttaako odottaminen lisävahinkoa vai onko tilanne hallittavissa aamuun asti.​

Jos olet epävarma, kannattaako käyttää kiirepalvelua vai ei, voit aina soittaa ja kysyä – tilannetta voidaan arvioida puhelimessa ja päättää yhdessä, mikä on järkevin ratkaisu.​ 

Soita 040 832 7979.